PADLEGLEDER

Håper riktig mange finner gleden ved denne type turliv!

torsdag 5. mai 2011

Litt om Altafjorden

Klokken er 5 på morgenen, og det er minus 5 grader - 5. mai..
Starter turen som så mange ganger før, fra Russeluft og må padle 1 kilometer gjennom en tynn ishinne før jeg helt stille kan gli langs landet utover.

Altafjorden er for meg en noe underlig fjord å padle. Det er relativt få landingsplasser utover på nordsiden av fjorden, og flere av disse igjen har hyttefolket "okkupert". MEN det finnes små og forholdsvis bratte strender der det er greit å ta seg pauser, og gjerne tenne bål. Ellers kjennetegnes fjorden av bratte fjell rett i havet over nokså lange strekninger. Man er også "sikret" straumsettinger uansett hvilken vei man padler, og det kan være greit å vite at det kan bli behov for god kondisjon for å fullføre en tur her.

Men lengre ut i fjorden like før Altneset, ligger det en perle som heter Storvika, og som jeg håper mange padlere får muligheten til å besøke. Flotte landingsmuligheter - elver, samt ved nok for bål.

Her står det og kanskje den eneste hytta igjen i Finnmark, bygd av tyske brakkelemmer!
Husk at Storvika er privat område, men besøk gjerne vika og hold området slik du selv ønsker å finne det!

Jeg kommer tilbake med andre områder i Altafjorden senere..



I morges var det slik da jeg startet..




Forrige gang slik..




En tynn ishinne gjorde starten nokså høylydt




Jeg ser mye rart når jeg padler, men dette var noe nytt!




Neste tur blir med telt og fullt leirutstyr.
Storvika er noe av det flotteste langs hele Altafjorden.




Slik var det i dag, og dere skulle sett vinterstid!
Høsten er også helt spesiell i Storvika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kom gjerne med konstruktive kommentarer!