PADLEGLEDER

Håper riktig mange finner gleden ved denne type turliv!

tirsdag 6. mai 2014

BONUSTUR MED OVERRASKELSE...


Vinteren slipper fortsatt ikke taket her nord, men vil man på sjøen, så vil man på sjøen!
Det er stille og fint, men bare 1 - EN - plussgrad. Starter som så ofte før, fra Russeluft.

Skulle gjerne hatt mere variasjon i turutvalget, men det er dette jeg har sånn til daglig, så...
MØKKAFJORD, men Altafjorden skuffer aldri! NOE overraskende skjer vanligvis.


Ser jo helt greit ut dette...
Dette blir rene koseturen!


Jeg blir i det tøffe hjørnet, og smeller til med en "selfie"
Den andre i mitt liv så langt.


Bergene utover her har jeg tatt bilder av utallige ganger, men nå er det noe nytt å se.
Legg merke til de markerte stripene i berget.
Isen setter spor, og i år var det uvanlig mye is her ute.


Og lyset da...
Nok en gang er det helt rått!
"Han træng ikke bli stærkar..." som en helgelending en gang sa.


Fortsatt i det tøffe hjørnet, så vil jeg ha en selfie til....

.....Og enda en....


Det er da denne turens overraskelse kommer....
Plutselig sitter jeg med hodet NED!

"Interessant", tenker jeg... åra henger i strikket, og jeg hadde ikke sjans til å nå den.
"Fa..... jeg må ut av båten og! Badesesongen er brått innledet...
Jeg foretrekker vanligvis å rulle mot venstre - sikkert fordi jeg er venstrehendt, og jeg
kantret til venstre, men i dag var det ikke planlagt.
Godt at jeg har trent mye på slikt, så tre minutter senere er båten tømt for vann, 
og spruttrekket på igjen. Det er bare å fortsette videre utover fjorden.

Ingen fare med kameraet - Olympusen er vanntett, og jeg tåler også vann.
Padling er sannelig en våtsport!


Hadde planlagt en treningstur på 22 kilometer, men nøyer meg med halvparten etter overraskelsen.
Gjør strandhogg tre kvarter senere, og dere ser hvilke utfordringer denne fjorden gir...


Men jeg har vært her før, så det blir både bål og fres på Kelly Kettle'n.
Ble våt på beina da jeg gikk rundt, så jeg skifter til tørt, og lar sola tørke vått fottøy blant annet.

På andre siden av fjorden går det nå tette snøbyger...
"Kom mai du skjønne milde" var det en som skrev - 
han var ikke fra Finnmark!



Livet blir fort behagelig igjen, og kaffen smaker utmerket, sammen med nystekte vafler... av alle ting!
Vanligvis er jeg temmelig spartansk både med mat og drikke på turene mine, 
men jeg forsøker gradvis å rette på det. 
Det er rart med vaner man har lagt seg til da man var 50 år yngre...


Selv om det er kaldt, så tiner det nå godt.
Bart land kommer til syne, og jeg tar som vanlig en runde for å utforske området.


Flott utsikt vestover, og nokså vinterlig ennå.
Vi er ikke plaget med skjærgård, så her blir det havpadling uansett!


Jeg elsker de kunstverkene som naturen selv lager!


Ved Sagelvfossen tiner det, og det dannes formasjoner jeg liker.
Jeg finner en liten isgrotte som jeg MÅ inn i!


Ingen kunstner gjør det bedre!




Her er bare å velge og vrake, for variasjonene i lys og farge er utrolig!


Tid for nok en kaffepause før utforskingen fortsetter.
Her er det sørvendt, og bart ned til sjøen.


Langs hele fjorden har det fra gammelt av vært lakseplasser.
Her er berget merket med registreringsnummer for en av disse.


Man finner forskjellig i fjæra...
Har Petter Nordtug vært her og??
Nei han kjørte jo Audi...



Vann og lys og alger lager mye vakkert - for den som tar seg tid til å se.




Og mere formasjoner i is og stein.


Båten jeg har valgt å bruke i dag har tjent meg godt i 6 år og er lettest å få opp på biltaket 
når jeg kommer tilbake.Men karbon/kevlar er bort imot idioti å bruke her.
Med dette underlaget tilsier fornuften plast. Hadde vi vært to eller flere på tur, 
så hadde jeg valgt annerledes, men ennå er det aleneturer, og jeg må tenke praktisk for egen del.


Blir aldri lei av fargene på bergene langs fjorden!



Kontrastene er store, og hjemturen krydres kort tid etter av den sedvanlige motvinden!
Det blåser 8 - 10 meter pr. sekund en stund.
HURRA!  Alt er slik det pleier...

Nei - Altafjorden skuffer aldri.

Er det rart jeg er spent på hva neste tur bringer?

--------------------------































2 kommentarer:

  1. Artig skildring og kjekt å se hvordan dere har det i Alta- stor variasjon langs norskekysten ja! Og husk: ikke selfies neste gang ;)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Det er alltid moro med tilbakemeldinger, selv om de ikke er så mange..
    Jeg er opptatt av å gjøre innleggene så leserverdige som mulig, og håper at bildene er av brukbar kvalitet. Kan love at det kommer mye mer utover - akkurat nå er det fortsatt ALT for mye vinter her oppe...

    SvarSlett

Kom gjerne med konstruktive kommentarer!