PADLEGLEDER

Håper riktig mange finner gleden ved denne type turliv!

fredag 12. april 2013

ISBRYTER PÅ ALTAFJORDEN

Min trofaste "Albatrost" hadde sin første tur ut fra Russeluft i april 2006, og i dag er det en slags reprise.
Skal nok en gang ut fra Russeluft, og er spent på hvordan forholdene nå er blitt. Isen har ligget flere kilometer utover fjorden, og gjort det umulig å tenke på padling - så nå er jeg spent på hva som møter meg!


Dette ser jo interessant ut!
Men jeg håper Russeluftbukta er isfri...



Null problem!
Det skal gå greit å sjøsette, men det ligger mye drivis i området ennå, nå som isen er brukket opp av vinden den siste tiden. Vinden transporterer isen utover fjorden, og det begynner så smått å bli noen få meter med bar strand her og der. Landet vårt er langt, og det vises - det skulle vært vår nå!



Både isflak og is-suppe langt utover. Jeg skal jo som vanlig ta bilder, og blir fanget i drivisen. En frisk bris pakker isen rundt meg, og jeg får arbeid nok med å komme meg ut av elendigheten.
En halv time senere kommer jeg løs, og kan padle langs kanten av isbaksen.



Men - du verden - det er jo flott og!
Litt følelse av å padle på Grønnland...



Det blir etter hvert tid for strandhugg, og litt å drikke - men gidder jeg å jobbe meg gjennom denne suppa??
Jeg skal jo UT igjen og, og vinden står mot land....



Skitt au!
Jeg presser kajakken gjennom is-grøten, og får strukket litt på bena.
Godt å se at det tiner litt, for denne vinteren har vært ille.



Flott lys - og jeg må vasse i gyllen grøt.



Godt å kjenne sola varme!
I dag er det faktisk PLUSS-grader og...
Ilanddrevne isflak får Altafjorden til å minne mer om Arktis.



Etterpå så er det bare å kave seg gjennom dette ut til åpent vann igjen.



Dette er belønningen for strevet med å leke isbryter på Altafjorden!
Utrolig vakkert med disse kontrastene.
Her i Russeluftbukta.



Søkk våt av svette, men glad og fornøyd!
Regner med at neste tur blir mindre strevsom.
Holder været seg slik, blir det tur til Storvika en av de første dagene.

-------------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kom gjerne med konstruktive kommentarer!