PADLEGLEDER

Håper riktig mange finner gleden ved denne type turliv!

fredag 15. juni 2012

Padling i Tyskland - del 4. Elvene Gerdau og Ilmenau

Ja så er det duket for nye erfaringer igjen, og Marlis og Kerstin vil ha meg med på tur i elvene Gerdau og Ilmenau. Hermann og Uschi endrer sine planer, og blir med de og.

Da jeg jobbet på Ytre Vikna i 2006 og 2007, ble jeg kjent med Anja og Detlef, og i 2009 møttes vi en hel gjeng i Nord-Trøndelag, og fikk padlet sammen en hel uke. Derfor er det nå så herlig å få padle sammen med venner i deres egne omgivelser! (Du finner stoff derfra i bloggarkivet mitt..)

Gerdau er en veldig liten elv, men renner gjennom et flott landskap. Den svinger seg gjennom blomstertepper, og under lave bruer. To ganger passerte tog rett over oss...


Vi starter så langt opp i elven som vi kommer, og her er det kun få centimetre med vann.
Bredden er vel cirka 3 - 4 meter, og idyllisk for meg som ikke er vant med dette...


Kerstin er på plass på elven, og Hermann og Uschi gjør seg klar mens jeg venter på tur.


Marlis kommer til sist, og passerer fort og stille.
Vegetasjonen står tett langs elvebredden på begge sider.


Jeg trenger noen minutter for å tilvenne meg denne farkosten uten skeg eller ror,
og når jeg i tillegg skal fotografere hele tiden, har jeg jobb nok!
De andre padler fort forbi, så det blir mest ryggen deres
jeg får tatt bilder av underveis. Kerstin og Marlis her..


Det er vakkert langs Gerdau som enkelte steder er litt bredere.
Uschi har akkurat passert meg, og svinger unna et flytende blomsterteppe.


Selv om vi padler på en liten elv, gjør det godt med en liten mat- og drikkepause.
Etter cirka fem kilometer strekker vi på beina, og her ser man hvor grunn Gerdau kan være!


Marlis tryller frem godsaker, og brødskivene jeg hadde med blir liggende..


For meg er dette eksotisk, og jeg sitter med følelsen av å befinne meg
i jungelen et sted - ikke i nord i Tyskland!
Hermann forsvinner like etter rundt en av mange krappe svinger.
Hele tiden må det meste av padleteknikker brukes for at seilasen skal bli jevn og god.
Flott trening!


Frodig og fint med saftige farger gjør turen til en opplevelse.
Hele veien myldrer det av titusenvis "Libellen" - ser ut som en blanding
av øyenstikker og sommerfugl med fantastiske farger.


Jungelfølelsen forsterkes flere ganger underveis, og flere plasser passerer vi
store trær som har falt tvers over elven.
Her er vegetasjonen så tett at det er lite lys. Må overeksponere for å få brukbart bilde.


Siste etappe går på Ilmenau som er en god del bredere og dypere enn Gerdau.
Ilmenau er flere mil lang, og man kan fint padle fra Uelzen til Lüneburg.
Det får jeg ha til gode, for nå kommer vi til klubbhuset i Uelzen.
Her bades det, og andre padlere sitter på bryggekanten og tar imot oss.


Her går vi i land, og båter og utstyr rengjøres før alt legges på plass der vi hentet det.

Jeg sitter igjen med store padleopplevelser og må av hele mitt hjerte få takke
"Der Paddelfamilie" for turene.

Takk til Anja og Detlef - Marlis, Kerstin og Jana - Hermann og Uschi -
Jürgen og Christine - og våre nyeste venner Wilfried og Monika!

--------------------


Og i slutten av august kommer Anja og Marlis nordover
for langtur-padling i 8 dager i Vest-Finnmark.
Her blir det ikke verken frodig, skjærgård eller beskyttet padling,
men helt sikkert STORE opplevelser likevel!

VELKOMMEN






















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kom gjerne med konstruktive kommentarer!